نه تو ميداني نه من

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

مطالعه کردن

06 آذر 1395 توسط زهره جمالي




فوايد مطالعه‌

انسان‌ موجودي‌ كمال‌گرا است‌ و با سكون‌ و سكوت‌ سازگاري‌ ندارد او هميشه‌ به‌ دنبال‌ راهي‌ است‌ كه‌ يك‌ قدم‌پيش‌گذارد و گره‌اي‌ از مشكلات‌ خود بگشايد بنابراين‌ او براي‌ پيشرفت‌ در عرصه‌هاي‌ زندگي‌، احتياج‌ به‌ شناخت‌ نسبتاًكاملي‌ از خود و جامعه‌ دارد و بايد با گذشته‌ و آينده‌ ارتباط‌ برقرار كند.

كتاب‌ و مطالعه‌، عاملي‌ براي‌ شناخت‌ و رشد ديني‌، فرهنگي‌، اخلاقي‌ و اجتماعي‌ انسان‌ است‌. با كتاب‌ خوب‌ انسان‌ساخته‌ مي‌شود، رشد مي‌كند و براي‌ حركت‌ آماده‌ مي‌شود. كتاب‌ انسان‌ را به‌ مرزهاي‌ علم‌ و دانش‌ نزديك‌ مي‌كند و اورا به‌ قلّه‌هاي‌ رفيع‌ معرفت‌ و آگاهي‌ مي‌رساند.

كودكان‌ و نوجوانان‌ هنگام‌ باز كردن‌ كتاب‌ در حقيقت‌ درهاي‌ سعادت‌ و خوش‌بختي‌ را به‌ روي‌ خود مي‌گشايند تا درمسير ترقّي‌ و پيشرفت‌ گام‌ بردارند. كسب‌ آگاهي‌ بعنوان‌ يكي‌ از مهمترين‌ و اساسي‌ترين‌ هدفهاي‌ مطالعه‌ و كتابخواني‌مدنظر است‌ و از جهتي‌ ساير فوايد مطالعه‌ و كتابخواني‌ را هم‌ تحت‌ پوشش‌ قرار مي‌دهد.

بسياري‌ از دانشمندان‌ و روان‌شناسان‌ معتقدند كه‌ اساس‌ و زيربناي‌ شخصيت‌ انسان‌ در سالهاي‌ اول‌ زندگي‌پايه‌گذاري‌ مي‌شود و آموخته‌هاي‌ اين‌ دوران‌ تأثير عميقي‌ بر آينده‌ زندگي‌ فرد دارد. حال‌ كه‌ چنين‌ است‌ اگر مطالب‌خواندني‌ مفيد و سازنده‌ در اختيار كودكان‌ و نوجوانان‌ قرار گيرد و آنها از همان‌ سنين‌ كودكي‌ به‌ مطالعه‌ عادت‌ كنند راه‌ ورسم‌ زندگي‌ را خواهند آموخت‌ و تحت‌ تأثير داستانها و كتابهاي‌ آموزنده‌، به‌ رشد و تعالي‌ خواهند رسيد و در آينده‌ نيزبراي‌ حل‌ مشكلات‌ خود از كتاب‌ كمك‌ خواهند گرفت‌.

كتاب‌ و كتاب‌خواني‌ راهي‌ براي‌ تقويت‌ روحيه‌ي‌ ديني‌ كودكان‌ و نوجوانان‌ است‌. مطالعه‌ كتابهاي‌ ديني‌ و مذهبي‌ به‌كودك‌ و نوجوان‌ كمك‌ مي‌كند تا به‌ درك‌ صحيحي‌ از مسائل‌ ديني‌ دست‌ يابد و پيش‌ از آن‌ كه‌ دير شود به‌ رشد وشكوفايي‌ لازم‌ برسند. كتاب‌خواني‌ باعث‌ پيشرفت‌ تحصيلي‌ كودكان‌ و نوجوانان‌ مي‌گردد. همچنين‌ مطالعه‌ غير درسي‌باعث‌ بالا رفتن‌ سطح‌ فكر، فعال‌ شدن‌ ذهن‌، افزايش‌ گنجينه‌ لغات‌ و افزايش‌ علم‌ و آگاهي‌ مي‌گردد.

«خواندن‌ داستانهاي‌ مختلف‌، موجب‌ شكل‌ گرفتن‌ ارزشهاي‌ گوناگون‌ در ذهن‌ كودك‌ مي‌شود، حساسيت‌ او را رشدمي‌دهد و احترام‌ به‌ ديگران‌ در او شكل‌ مي‌گيرد رضايتي‌ كه‌ كودك‌ از مطالعه‌ بدست‌ مي‌آورد او را متّكي‌ به‌ خود بارخواهد آورد. سؤالهايي‌ كه‌ در اثر مطالعه‌ براي‌ كودك‌ مطرح‌ مي‌شود و مقايسه‌هايي‌ كه‌ او بين‌ مسائل‌ مختلف‌ مي‌كند درمجموع‌ موجب‌ مي‌شود كه‌ او فردي‌ خلاِّ بار آيد».
با بهره‌گيري‌ از تخيّل‌ كه‌ ضرورت‌ اساسي‌ خلاّقيّت‌ است‌ دنيايي‌ بزرگ‌ و پهناور در مقابل‌ چشمان‌ كودك‌ گشوده‌مي‌شود و او قادر مي‌شود آزادانه‌ خيال‌پردازي‌ كند. كودك‌ در اين‌ شرايط‌ هرگز خود را محدود و محبوس‌ در حصارواقعيتها و امور مشهود و ملموس‌ نديده‌ و فارغ‌ بال‌ هر آنچه‌ را كه‌ دلش‌ مي‌خواهد تصور مي‌كند.

در يونان‌ قديم‌ بر سر در كتابخانه‌ تبس‌ نوشته‌ شده‌ بود «درمانگاه‌ روح‌» زيرا مطالعه‌ باعث‌ كاهش‌ ناراحتي‌هاي‌هيجاني‌ و عاطفي‌ است‌ و كتاب‌ به‌ عنوان‌ يكي‌ از مؤثرترين‌ ابزار پيشگيري‌ از ناراحتي‌هاي‌ روحي‌ و رواني‌ و درمان‌ اين‌بيماريها شناخته‌ شده‌ است‌.

وقتي‌ كودك‌ كتابي‌ مي‌خواند و به‌ موضوع‌ تازه‌اي‌ پي‌ مي‌برد كه‌ مورد نياز و علاقه‌ اوست‌ احساس‌ لذّت‌ و آرامش‌مي‌كند زيرا روح‌ كنجكاو او به‌ دنبال‌ كشف‌ حقايق‌ تازه‌اي‌ است‌ و دلش‌ مي‌خواهد هر روز كه‌ مي‌گذرد از مجهولات‌ خودكاسته‌ و بر معلوماتش‌ بيفزايد و تا زماني‌ كه‌ به‌ نتيجة‌ دلخواه‌ خود دست‌ نيابد آرام‌ و قرار نمي‌گيرد و در حقيقت‌ افزايش‌آگاهي‌ و معلومات‌ خود نوعي‌ لذّت‌ و آرامش‌ معنوي‌ را براي‌ او به‌ ارمغان‌ مي‌آورد كه‌ در شخصيّت‌ و رفتار او تأثيربسياري‌ دارد.

كتاب‌خواني‌ توانايي‌ كودكان‌ و نوجوانان‌ را در بيان‌ نيازها و خواسته‌ هايشان‌ افزايش‌ مي‌دهد. عدم‌ توانايي‌ در بيان‌مطالب‌، نيازها و خواسته‌ها به‌ صورت‌ كلامي‌ و نوشتاري‌ به‌ ميزان‌ مطالعه‌ و خواندن‌ بستگي‌ دارد. كساني‌ كه‌ در مطالعه‌،مهارتهاي‌ لازم‌ را پيدا مي‌كنند در اين‌ زمينه‌ها توانايي‌ ابراز عقيده‌ را داشته‌ و هرگز از بيان‌ مطالب‌ خويش‌ واهمه‌اي‌ به‌خود راه‌ نمي‌دهند و بدون‌ غلط‌ و دست‌پاچگي‌ به‌ تشريح‌ مسائل‌ خود مي‌پردازند و همين‌ امر مانع‌ سرخوردگي‌ آنها دراجتماع‌ شده‌ و زمينة‌ مؤفقيت‌ و سعادتشان‌ را فراهم‌ مي‌كند.

مطالعه‌ يكي‌ از بهترين‌ راه‌هاي‌ غني‌ سازي‌ و بهره‌وري‌ از اوقات‌ فراغت‌ است‌. استفاده‌ مطلوب‌ و شايسته‌ از اين‌اوقات‌ تأمين‌ كننده‌ سلامت‌ روان‌ و رشد و تعالي‌ شخصيت‌ انسان‌ است‌ و بي‌برنامه‌گي‌ و بي‌توجّهي‌ به‌ اين‌ مهم‌ّ زمينه‌سازبسياري‌ از انحرافات‌ و كجرويهاي‌ اجتماعي‌ است‌. مطالعه‌ از كم‌هزينه‌ترين‌ روش‌هاي‌ گذراندن‌ اوقات‌ فراغت‌ است‌ كه‌اگر به‌ روش‌ صحيح‌ انجام‌ شود آرامش‌ پايدار و بسيار خوبي‌ خواهد داشت‌ و در پيشگيري‌ از بزهكاري‌ و انحرافات‌كودكان‌ و نوجوانان‌ تأثير زيادي‌ دارد.

آيا عادت‌ به‌ مطالعه‌ امري‌ اكتسابي‌ است‌؟

عده‌اي‌ از والدين‌ و مربيان‌ تصور مي‌كنند كه‌ عادت‌ به‌ مطالعه‌ امري‌ ذاتي‌ و خصلتي‌ است‌ كه‌ فقط‌ در عده‌ خاصي‌ ازافراد وجود دارد و تنها بعضي‌ از كودكان‌ و نوجوانان‌ به‌ دلايل‌ مختلف‌ از جمله‌ كنجكاوي‌، علاقه‌ و… به‌ آن‌ روي‌مي‌آورند و ديگران‌ نمي‌توانند اهل‌ مطالعه‌ باشند و شايد براساس‌ همين‌ اعتقاد هيچگونه‌ تلاشي‌ براي‌ ايجاد عادت‌ به‌مطالعه‌ در كودكان‌ و نوجوانان‌ خود انجام‌ نمي‌دهند

پژوهشهاي‌ اخير در زمينة‌ تعليم‌ و تربيت‌ ثابت‌ كرده‌ است‌ كه‌ عادت‌ به‌ مطالعه‌ يك‌ امر اكتسابي‌ است‌ يعني‌همان‌طور كه‌ يك‌ كودك‌، خواندن‌ و نوشتن‌ و حساب‌ كردن‌ را ياد مي‌گيرد، مي‌تواند مطالعه‌ را هم‌ بياموزد. پس‌ بايدروش‌ مطالعه‌ را به‌ او آموخت‌ و او را به‌ مطالعه‌ عادت‌ داد. در اين‌ مقاله‌ سعي‌ بر اين‌ است‌ كه‌ نقش‌ خانواده‌ و مدرسه‌ راهر كدام‌ بطور مجزّا مورد بررسي‌ قرار داده‌ تا وظيفة‌ هر كدام‌ جداگانه‌ مشخص‌ شود.

نقش‌ خانواده‌ در ترغيب‌ فرزندان‌ به‌ مطالعه‌ و كتابخواني‌

خانواده‌، اولين‌ مدرسه‌اي‌ است‌ كه‌ انسان‌ در آن‌ درس‌ مي‌آموزد و به‌ عنوان‌ نخستين‌ پايگاه‌ آموزش‌ و پرورش‌ و ازاساسي‌ترين‌ عوامل‌ در تشكيل‌ شخصيت‌ كودك‌ است‌. خانواده‌ نقش‌ بسيار مهمّي‌ در رشد و پرورش‌ كودك‌ دارد و درتمام‌ جنبه‌هاي‌ فردي‌ (معنوي‌، فرهنگي‌، اجتماعي‌، سياسي‌، اقتصادي‌ و…) اثري‌ عميق‌ و غيرقابل‌ انكار دارد. بايدبپذيريم‌ كه‌ اولين‌ عامل‌ مؤثر در ايجاد انگيزه‌ و عادت‌ به‌ مطالعه‌ و كتاب‌خواني‌ در كودكان خانواده است.‌

جذابيت‌ و فضاي‌ كتابخانه‌

فضايي‌ كه‌ براي‌ كتابخانه‌ انتخاب‌ مي‌شود علاوه‌ بر بزرگ‌ بودن‌ بايد از جذابيت‌ كافي‌ نيز برخوردار باشد. براي‌ اين‌منظور بايد به‌ تزئين‌ و زيبايي‌ آن‌ توجه‌ كرد البته‌ مقصود تزئين‌هاي‌ پرهزينه‌ و شلوغ‌ نيست‌ بلكه‌ مي‌توان‌ با استفاده‌ ازتابلوهاي‌ زيباي‌ نقاشي‌ كه‌ طبيعت‌، گلها و گياهان‌ را به‌ تصوير كشده‌اند بر جذاّبيت‌ محيط‌ كتابخانه‌ افزود.

فضاي‌ فيزيكي‌ كتابخانه‌ عامل‌ مهمي‌ براي‌ علاقه‌مندي‌ دانش‌آموزان‌ به‌ مطالعه‌ مي‌باشد كه‌ متأسفانه‌ امروزه‌ بسياري‌از مدارس‌ ما فضاي‌ مناسبي‌ براي‌ كتابخانه‌ ندارند. اميد است‌ مسئولان‌ محترم‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ و سازمان‌نوسازي‌ مدارس‌ به‌ فكر چاره‌اي‌ باشند تا دست‌كم‌ در ساخت‌ و سازهاي‌ جديد جاي‌ مناسبي‌ با وسعت‌ و امكانات‌كافي‌ براي‌ كتابخانه‌ مدرسه‌ درنظر گرفته‌ شود. البته‌ اين‌ مكان‌ بايد طوري‌ ساخته‌ شود كه‌ قابليت‌ تبديل‌ به‌ كلاس‌ درسي‌را نداشته‌ باشد.

چه‌ خوب‌ است‌ از كتابخانه‌ به‌ عنوان‌ كارگاه‌ آموزشي‌ استفاده‌ شود. تشكيل‌ بعضي‌ از كلاسهاي‌ ادبيات‌ فارسي‌،انشاء، تاريخ‌ و… در كتابخانه‌ آموزشگاه‌ و استفاده‌ از اين‌ مكان‌ به‌ عنوان‌ كارگاه‌ آموزشي‌ درسهاي‌ مذكور در اهميّت‌ واعتبار كتابخانه‌ افزوده‌ و انگيزه‌اي‌ براي‌ استفاده‌ بيبشتر دانش‌آموزان‌ از كتابخانه‌ را فراهم‌ مي‌كند.

آموزش‌ روشهاي‌ پژوهش‌ مطالعه‌ و تحقيق‌ درباره‌ موضوعهاي‌ درسي‌، طبقه‌بندي‌ كتابها، چگونگي‌ استفاده‌ ازكتابخانه‌، روش‌ يادداشت‌برداري‌ و… از جمله‌ برنامه‌هايي‌ است‌ كه‌ بايد در اين‌ كارگاه‌ آموزش‌ داده‌ شود.

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: فواید مطالعه لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

نه تو ميداني نه من

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • پیاده روی اربعین
  • حضرت زینب (سلام الله علیها)
  • تقرب به خدا
  • فواید مطالعه
  • پروانه
  • پرواز تا بی نهایت
  • امام زمان(عجل الله تعالي فرجه)
  • بي تو به سر نمي شود

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس